نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6818
-
الف
+

آشنایی با ولایت زیبای «خوست» افغانستان به روایت تصویر

ولایت «خوست» يکى از ٣٤ ولايت افغانستان است که در شرق این کشور واقع شده است.

به گزارش آی فیلم 2 ، ولایت خوست، يکى از ٣٤ ولايت افغانستان است که در قسمت شرق افغانستان واقع شده و با ولایات «پکتیا» و «پکتیکا» سر حد مشترک دارد.علاوه بر این، ولایت «خوست» از طرف شرق ، کشور پاکستان را در کنار خود می‌بیند.

معناى لغوى «خوست» در فرهنگ لغت به معنای، جزيره و يا مکان خشکی بين دريا می باشد زیرا درياهايى که در زمان‌هاى قديم از کوه هاى منگل و تنى جارى می‌بود، تماماً در «خوست» جمع می‌شده و هيچ راه خروجى نداشته است.

ولایت خوست

«خوست» را می‌توان گفت که یکی از ولسوالی‌های بزرگ پکتیا بوده اما در زمان «داکتر نجیب‌الله» این ولسوالی به ولایت ارتقا پیدا کرد.

زیارت «ککرک» و همچنین زیارت «بابا گل زرک» از جمله مهمترین زیارات ولایت خوست می‌باشد که بیشتر جوانان و نوجوانان در ایام عید به این زیارت‌گاه‌ها می‌روند و حتی قربانی نیز انجام می‌دهند.

معمولا مکان‌های زیارتی در ولایت خوست در ایام عید نوروز شلوغ‌تر از بقیه ایام سال می‌باشد. در اطراف زیارت، مکان‌های زیادی برای تفریح نیز موجود است.

فوتبال، کریکت، والیبال، موتررانی و بایسکل‌رانی از جمله مهمترین بازی‌هایی است که در کنار زیارتگاه‌ها و در ایام عید صورت می‌گیرد.

ولایت خوستولایت خوستولایت خوستولایت خوستولایت خوستدانشگاه ولایت خوستبازار ولایت خوستولایت خوستولایت خوستدختران ولایت خوستولایت خوستولایت خوستمسجد ولایت خوستولایت خوست

«متون»، «لکن» و «شمل» سه واحد اداری می‌باشد که در مرکز ولایت خوست می‌باشند.علاوه بر این ولایت خوست دارای ۱۲ ولسوالی دیگر نیز می‌باشد .

رياست اطلاعات و فرهنگ خوست، داراى يک موزيم نيز هست که آثار باستانى و بعضى مواد تاريخى نادر از مناطق مختلف اين ولايت در آن حفظ گرديده و تاکنون ٣٠٠ قلم آثار تاريخى در آن ثبت و موجود است.

درخت هاى ميوه دار چون جلغوزه، څيرۍ، ښوون (زيتون) گورگوره، سکرى مزرو، و چهارمغز از جمله محصولات این ولایت می باشد که به غیر از چهارمغز، دانه هاى تمامى ميوه جات به شکل طبيعى و خودرو در کوه ها و دشت ها جوانه ميزند و از سوى کسى نگهدارى نميشود.

همچنان در زمين هاى زراعتى خوست؛ جوارى، گندم، برنج، ممپلى و سبزيجات حاصل خوب ميدهد و اکثر مردم آن زراعت پيشه هستند.

بیشتر بخوانید : 

«پنجشیر» ؛ زمرد بی نظیر در جهان + تصاویر

«نورستان» ؛ عروس ولایت های افغانستان + تصاویر

م ح

نظر شما
ارسال نظر